Osoby wyróżnione w OZD za rok 2019/2020

Poznaliśmy osoby, które w roku akademickim 2019/2020 otrzymały najlepsze oceny od osób studiujących na naszym Wydziale w Ocenie Zajęć Dydaktycznych! Wyróżnienia są nie tylko oznaką wysokiej jakości pracy dydaktycznej wyróżnionych osób, ale też niezwykłych relacji, które potrafią zbudować z osobami, które uczą. Świadczą o zaangażowaniu w swoją pracę i budowę naszej akademickiej wspólnoty. Wszystkim nagrodzonym gorąco gratulujemy! Dzięki ich uprzejmości możemy się z Wami podzielić tym, jak ankiety są postrzegane od drugiej strony. Zdania są różne, ale wszystkie łączy jedno – ankiety są ważne!

Więcej informacji na temat samych ankiet i pełną listę osób wyróżnionych we wszystkich latach możecie znaleźć w naszym FAQ OZD.


dr hab. Iwona Węgrzyn, prof. UJ

„Nie lubię ankiet. Wymagają ode mnie czasu i zaangażowania, a nie dają pewności, że się na coś przydadzą, że ktoś mój głos uwzględni lub choćby tylko usłyszy…

Nie lubię ankiet także dlatego, że nijak nie pasują do wyznawanej przeze mnie idei Universitas – wspólnoty uczonych i uczących się. Skoro uniwersytet powinien być opartą na zaufaniu wspólnotą, to gdzie tu miejsce na anonimową ankietę?

Tak, nie jestem entuzjastką ankiet i uważam, że świat bez ankiet byłby lepszym światem. Naiwnie bowiem wyobrażam sobie, że ludzie powinni ze sobą rozmawiać i bezpośrednio wyrażać swoje oczekiwania. Żadna ankieta nie zastąpi otwartej rozmowy.

Rzeczywistość jednak jest jaka jest. Trudno abstrahować od faktu, że łączą nas relacje podległości i ktoś, kto będzie u mnie zdawał egzamin, niekoniecznie będzie chciał/potrafił podjąć ryzyko i zdecyduje się otwarcie kwestionować stosowane przeze mnie metody dydaktyczne, dobór tematów czy sposób prowadzenia zajęć. W tej sytuacji ankieta okazuje się narzędziem wciąż niedoskonałym, ale całkiem funkcjonalnym. Nam – nauczycielom akademickim umożliwia zrozumienie jak odbierana jest nasza praca. Wam – studentom pozwala wyrazić swą opinię na temat jakości zajęć.

Żeby jednak ankiety miały sens, muszą być spełnione dwa warunki. Pierwszy, to oczywiście frekwencja. Wyniki ankiet wiarygodne będą tylko wtedy, gdy będą oddawały głos większości studentów. Drugi zaś, to świadomość, że ankieta to tylko pierwszy krok na drodze budowania prawdziwej Universitas.

Nie lubię ankiet, nie ufam ankietom, ale nie zmienia to faktu, że wyniki tegorocznej edycji sprawiły mi ogromną satysfakcję i radość. Dlatego chciałam Państwu bardzo podziękować za zaufanie, ale i za to, że wypełniając ankiety podjęliście trud współtworzenia naszej Universitas”


dr Sylwia Przęczek-Kisielak

„Ocena zajęć dydaktycznych, jeśli tylko UCZCIWA, ODPOWIEDZIALNA, RZETELNA i OBIEKTYWNA, pozwala nam…

– UCZCIWIE wobec siebie, nauki i tych, którzy chcą z niej czerpać,
– ODPOWIEDZIALNIE za przekaz ważnych treści,
– RZETELNIE, bo zawsze z solidnym przygotowaniem
– i OBIEKTYWNIE, choć z wielką pasją i ogromnym zaangażowaniem sterować prowadzonym przez nas procesem kształcenia, wykorzystywanymi w nim metodami i narzędziami, by był on w jak największym stopniu efektywny; połączyć troskę o młodych naukowców z radością dzielenia się pasją”


dr Barbara Kaszowska-Wandor

„Dla mnie ankiety są niezbędnym przedłużeniem rozmów, które prowadzimy w czasie całego roku. Nie zawsze wystarcza nam na nie czasu i nie zawsze okoliczności sprzyjają swobodnemu wyrażeniu wszystkich Państwa wątpliwości i propozycji. Na pewno łatwiej ująć je w formie pisemnej, bez obawy o to, w jaki sposób zostaniemy odebrani. Szczególnie cenne są dla mnie uwagi i komentarze dołączane do oceny punktowej. Z jednej strony zmuszają do ciągłej refleksji nad własnymi metodami dydaktycznymi i przekazywanymi treściami. Z drugiej strony dostarczają bardzo potrzebnej informacji zwrotnej, która pozwala mi ocenić na ile nowe rozwiązania są potrzebne, skuteczne, co Państwo o nich sądzą”